tirsdag den 17. juni 2008 klokken 11:26:38

Red Ring of Death (RRoD)

Så skete det... Efter godt halvanden års partnerskab, hvor vi har haft mange gode timer sammen og vundet et hav af achievements, valgte min Xbox at stoppe vores sammenarbejde ved at gå i "Red Ring of Death" RRoD.


RRoD Lørdag d. 31 maj
Jeg fandt en todo liste hos Llama for at finde en løsning. Da det var lørdag kunne jeg ikke kontakte Microsoft support, da de kun har telefontid på hverdage… men det var jo lækkert vejr så man kunne vel godt snige sig ud for døren.

Mandag d. 2 juni
Så var det mandag og det var tid til at melde min Xbox RRoD hos Microsoft support, som kan kontaktes via. følgende numre:

Telefonsupport:
80 88 40 97 fra en fastnet telefon
38 48 73 93 fra en mobiltelefon

Åbningstider:
Mandag-fredag: 09:00 - 17:00

Husk at havde noteret din Xbox serienummer ned, det står på bagsiden lige omkring stikket til grafikudgangen. En anden rigtig god ting at huske er at gå ind på www.xbox.com/da-dk/support og registrer din Xbox og adresse inden du ringer… det er nemlig ikke altid helt sikkert du kommer i kontakt med en dansk talende supporter, så dette vil lette registrering så du ikke skal prøve at stave dig igennem din adresse, postnummer m.m.

Nå, men jeg fik fat i Ingrid fra Norge og vi blev hurtigt enige om at det RRoD og den skulle sendes til reparation. Hun sagde at der fortalte mig at jeg skulle regne med 3 ugers arbejdstid/transport til reparationen. Jeg ville få tilsendt en mail fra UPS indenfor 2 dage, med en vedhæftet UPS returforsendelseslabel og UPS kvittering. Man kunne også vælge at få disse tilsendt med post, hvis man ikke kan printe dem ud. Returforsendelseslabelen skulle printes ud og påføres kassen, som UPS skulle afhente. Når jeg fik mailen skulle jeg selv tage kontakt til UPS for at få aftalt et afhentnings tidspunkt. Kassen til UPS måtte ikke være original emballagen som Xbox'en blev købt i. Kassen skulle være neutral. Det var kun Xbox'en der skulle afsendes. Ledninger, harddisk og andet eksternt udstyr skulle ikke sendes med. Jeg skulle huske at få underskrevet kvitteringen af chaufføren, der kom og hentede pakken.

Til slut fik jeg et reference nummer, som jeg skulle bruge i tilfælde af, at jeg skulle have fat i Xbox supporten igen. Samtale afsluttet og jeg kunne lægge på efter en god og professionel behandling. Tak for det Ingrid!

Tirsdag d. 3 juni
Label blev sendt fra UPS. Så jeg smuttede ned på posthuset for at finde en neutral kasse (Kasse 7 er lige den rette størrelse til Xboxen), lage Xboxen i en pose og ned i kassen med en masse "skumfiduser" jeg havde liggende fra en anden forsendelse og satte så til sidst UPS labelen på med klar tape.

Torsdag d. 5 juni
Jeg smuttede ned til UPS i Glostrup… en smuttur fra min arbejdsplads, og afleverede pakken, da jeg havde på fornemmelse at få hentet pakken af UPS ville trække i langdrag da kommer og ringer på min dør på tidspunkter jeg som regel sidder på mit arbejde.

Så startede min lille Xbox rejse (fra UPS tracking):
Sted Tid Beskrivelse
Glostrup, DK, 05-06-2008 13:21
05-06-2008 16:09
05-06-2008 18:16
05-06-2008 18:16
05-06-2008 19:30
- Scanning ved afhentning
- Oprindelsesscanning
- Oprindelsesscanning
- Eksportscanning
- Scanning ved afsendelse
Hamburg, DE, 06-06-2008 00:30
06-06-2008 02:30
- Scanning ved ankomst
- Scanning ved afsendelse
Langenhagen, DE, 06-06-2008 04:07
06-06-2008 07:24
- Scanning ved ankomst
- Scanning ved afsendelse
Niederaula, DE, 06-06-2008 11:45 - Scanning ved afsendelse
Ditzingen, DE, 06-06-2008 14:59
06-06-2008 20:44
- Scanning ved ankomst
- Scanning ved afsendelse
Frankfurt, DE, 07-06-2008 00:48
09-06-2008 07:56
09-06-2008 09:22
- Scanning ved ankomst
- Ude til levering
- Leveret


Onsdag d. 11 juni
Ding dong dynamo… Microsoft brugt kun en dag på service, de har jo nok prøvet det før ;), og den er på vej tilbage. Her er UPS traking af tilbage turen:
Sted Tid Beskrivelse
Frankfurt, DE, 11-06-2008 17:39
12-06-2008 02:01
- Oprindelsesscanning
- Scanning ved afsendelse
Langenhagen, DE, 12-06-2008 08:32
12-06-2008 18:38
- Scanning ved ankomst
- Scanning ved afsendelse
Glostrup, DK, 13-06-2008 08:05
13-06-2008 08:05
13-06-2008 11:33
- Importscanning
- Ude til levering
- Modtageren var ikke til stede til at kvittere ved 1. leveringsforsøg. Vil forsøge levering igen


Det var så her jeg måtte fatte telefonen og spørge UPS om 2. andet forsøg også ville være midt på en arbejdsdag uden noget opkald eller anden form for notits om at de kom… og ja det ville det. Så jeg valgte at afhente pakken i Glostrup så snart det var muligt go igen blev jeg ramt af en weekend, fordømt!

Mandag d. 16 juni
Fik afhentet min Xbox hos UPS og kørte hjem med sømmet i bund (en Picasso kan alligevel kører stærkt når den bliver presset i bund)… Åbnede kassen og fandt min Xbox, en A4 guide til hvordan man reconnecter sin controller, et spørgeskema om hvordan reparationsforløbet var gået, som man kunne sende tilbage i en medfølgende frankeret svarkuvert og sidst men ikke mindst 1 styks Gold subscription card af 1 måneds varighed.

Jeg kunne også med det samme se, at der var kommet et nyt DVD drev i den, da DVD fronten var dækket af en plastik film, for at beskytte den. Samtidigt kunne jeg skimte de nye køleelementer, så motherboard og kølingen var opgraderet, fedt… måske mindre støj?

Satte harddisken på igen, satte Xboxen tilbage på sin plads, tilsluttede ledningerne og tændte for den. Øv ingen nye blæser de støjede stadigvæk som en halv jumbojet! Fik controlleren connected igen, da boxen ikke kunne genkende den længere. Gik ind på Llama og tjekkede drev typen. Det nye drev, der var installeret, var af typen BENQ, som ifølge artiklen skulle være det mindst larmende. Fik sat et spil i skuffen og startet op, og ganske rigtigt var støjen noget lavere end før. Til gengæld var lyden lidt anderledes, så det ville lige kræve lidt tilvænning, så lyden kunne ignoreres som baggrundsstøj.

Konklusion
Generelt må jeg sige, at jeg er meget positiv overfor hele forløbet. Var på intet tidspunkt i tvivl om, hvad der skulle ske eller hvordan jeg skulle tackle en given situation. Xbox supporten var meget professionel, let forståelig og Ingrid virkede oprigtig meget hjælpsomme. Eftersom man ikke har nogen direkte kontakt med værkstedet, kan jeg ikke rigtig bedømme deres service. Hvad der trækker op er, hvor hurtigt de blev færdige og den venlige sjæl, som smed 1 måneds guld ned i kassen. UPS var også nemme at snakke med og deres tracking system var meget sjov at følge. Det er mig dog uforståeligt at Microsoft vælger at bruge et firma der normalt udfører erhvervs levering til sending til privatpersoner, de er ufleksible i forhold til leveringstidspunkter og tidspunkterne ligger altid i arbejdstid… hvis jeg ikke arbejde i nærheden af et transportcenter ville jeg miste to arbejdsdag på at vente på UPS… skidt!

Men min konklusion må være at på nær UPS uflexible afhentnings- og leveringstider har det været en positiv oplevelse.
kommentarer kommentarer (13)    ::    Skrevet den 17-06-2008 11:26:38    ::    Xbox 360 - Hardware

#13: Skrevet af Nillelack xD
mandag den 22. marts 2010 klokken 09:24:57
Jeg kan ikke forstå hvorfor det opstår (Medmindre man spiller på den 24 timer i døgnet) Har haft samme problem 2 gange og har selv fixet det (Ved hjælp fra youtube og lidt erfaring i computer og elektronik ;D)

#12: Skrevet af ModuLIZER
mandag den 30. november 2009 klokken 09:56:32
Jeg ved det desværre ikke, min Xbox blev sendt ind under garanti så Microsoft betalte hele gildet.

#11: Skrevet af Zeroape
fredag den 27. november 2009 klokken 16:50:36
Min xbox 360 elite skal ind til reperation i næste uge, har hørt dårlige ting om ups, hvad koster forsendelse osv?

#10: Skrevet af nick trankaer brund
lørdag den 14. november 2009 klokken 11:53:38
tak det har hjulpt meget til at forstå hvad jeg skulle med min (rrod) døde maskine mange tak :)

#9: Skrevet af Vicor
mandag den 2. november 2009 klokken 23:32:19
Det er så satans ærgeligt ... Jeg er på min box nr 2 nu, som har været nede 2 gange. Er man lidt fiks er det faktisk muligt at gøre det selv - jeg er netop blevet færdig med min for 2 timer siden og det virker faktisk ! Tjek evt denne blog for løsningsmetoder for de røde ringe

http://www.squidoo.com/xbox-red-ring-of-death-repair

#8: Skrevet af Knuf
fredag den 30. oktober 2009 klokken 14:47:15
Denne historie er ikke opdigtet.
Jeg har lige været igennem møllen, og beskrivelsen passer med min oplevelse til punkt og prikke.

#7: Skrevet af ModuLIZER
tirsdag den 1. september 2009 klokken 15:33:03
Ja, man kan ikke sige der har været noget galt med Microsofts service på dette område... hvis nu bare deres Hardware havde haft samme høje standard :)

#6: Skrevet af flamz
fredag den 14. august 2009 klokken 09:32:09
fantastisk at microsoft hævet garantien til 3 år.. det har lige reddet min røv.. boxen ligger nu og rasler rundt i en ups bil.. håber på den samme gode behandlig... og den oprindelige garanti udløb for præcis 1 måndede siden. typisk..

#5: Skrevet af ModuLIZER
tirsdag den 7. oktober 2008 klokken 14:41:42
Det kan jeg desvære ikke svare på... den var under garanti.

#4: Skrevet af Rasmus
onsdag den 1. oktober 2008 klokken 17:23:50
Hvor meget kom du til et betale??

Eller ved du hvor meget man skal betale for rep??

#3: Skrevet af Simianjohn
torsdag den 10. juli 2008 klokken 15:01:04
Mange tak for din blog hjalp mig udenom en del besværligheder så jeg siger mange tak!

#2: Skrevet af ModuLIZER
tirsdag den 8. juli 2008 klokken 19:01:44
OK? Hvorfor dog... hvilken del skulle da være opdigtet.

#1: Skrevet af max
mandag den 7. juli 2008 klokken 00:40:34
lol..nice opdigtet historie.

Tilføj kommentar

Sikkerheds kode:Ny kode
Indtast ovenstående kode
Navn:
Kommentar:
Morten Bernhard Riis, 2008, All rights reserved    Valid XHTML 1.0! Valid CSS!